1.1.2026, minä:
“Olen vastuullinen aikuinen ja käytän rahaa järkevästi.”
7.1.2026, minä:
“No paska. Kolme reissua varattu. Vähän lähti mopo käsistä.”
Tervetuloa delulun maailmaan. Kun vuosi vaihtui, niin näytti delulu ottavan vallan. Jep. Luit oikein.
KOLME MATKAA VARATTU!
Eikä ihan mitä tahansa matkoja. Noh, kaksi on ihan loma-/työmatkaa mutta yksi on virallinen työmatka. Viivyn tuolla reissulla 25 päivää. Siis 25 päivää saan olla ulkomailla töissä!
Mutta ennen kuin menen tarkemmin näihin matkoihin, haluan kertoa MITEN tämä on mahdollista.
Miten rahoitan 3 ulkomaanmatkaa ja paljonko rahaa on budjetoitu?
Ensinnäkin tässä on kolmen matkan lentojen hinnat ja kahden matkan airbnb kustannukset. Kolmannelle en ole vielä varannut airbnb:tä koske en ole päättänyt missä loppumatkan vietän. Tästä lisää myöhemmin.
- Huhtikuu 600,59 € (meno-paluu Kuopio – kohdemaa – Kuopio). Matkaan täytyy lisätä taksi kotoa kentälle ja takaisin.
- Kesäkuu 266,33 € (meno-paluu Helsinki – kohdemaa – Helsinki). Tähän lisätään vielä junamatka Kuopio – Helsinki – Kuopio mutta kun varaan sen hyvissä ajoin, saan sen alle 100 €.
- Elo- syyskuu 661,61 € (meno-paluu Kuopio – kohdemaa – Kuopio). Tähän tulee vielä taksimatka kotoa kentälle ja takaisin.
Airbnb:t
- huhtikuu 455,83 €
- kesäkuu 435,88 €
- elo-syyskuu varaamatta
Yhteensä siis 2420,24 €.

Kaikkihan oikeastaan lähti liikkeelle viime vuoden syyskuussa, kun tulin takaisin kotiin Skotlannista. Siinä pari päivää itkeskeltyäni ja kaivatessani takaisin, päätin ottaa härkää sarvista ja ryhdyin miettimään miten voisin viettää aikaa ulkomailla pidempiä jaksoja. Tässä vaiheessa en tietenkään vielä tiennyt, että isä nukkuisi lokakuussa pois mutta kytö ulkomaille oli kova ja päätin löytää siihen ratkaisun.
MindMyHouse
Niinpä etsin netistä sivustoja, joissa ihmiset etsivät lemmikeilleen ja kodeilleen hoitajaa sillä aikaa kun he itse ovat reissussa. Tällaisia sivustoja on useita mutta MindMyHousella oli kaksi kriteeriä, jotka vaikuttivat siihen, että rekisteröidyin heille sitteriksi.
- Ihmiset ovat reissussa pidempiä aikoja 2 – 8 viikkoa kerrallaan
- Vuosimaksu oli kohtuullinen (ja sain sen vielä 50% alennuksella, kun maltoin odottaa lokakuuhun)
Niinpä tein itselleni profiilin, latasin kuvat ja kirjoitin Simonin kanssa hyvät tekstit.

Sen jälkeen tein itselleni hälytyksen valituilla kriteereillä:
- vain kissat
- vain UK
Pari kertaa viikossa sain sähköpostiin ilmoituksen, jossa ihmiset etsivät hoitajaa. En halunnut lähteä reissuun ihan vuoden alussa, joten määrittelin itselleni että loppuvuodesta, syyskuusta 2026 tammikuuhun 2027 olen vapaa.
Noh, vuoden viimeisenä päivänä sähköpostiini kilahti ilmoitus, jossa eräs rouva etsii kissalleen ja kodilleen hoitajaa elo-syyskuussa 2026. Ja siihenhän piti tottakai vastata! Uuden vuoden jälkeen sitten soiteltiin Whatsappin kautta, turistiin puolisen tuntia puhelimessa ja hän sanoi että valitsee minut hoitajaksi. JEE!!!
Työkeikan pituus on 18 päivää (tämän voin paljastaa, eli 19.8. – 5.9.). Hän asuu Englannin keskivaiheilla mutta kun kerta tuolla saarella jo olen niin pitihän sitä matkaa sitten venyttää. JA onhan mulla ne synttäritkin 6.9. joita juhlin jo toista vuotta peräkkän Skotlannissa.
Kun työkeikka päättyy, meikä astuu junaan ja matkaa Skotlantiin. Ja tämä on se Airbnb, joka minulta vielä puuttuu. En vielä tiedä mihin päin Skotlantia haluan mennä viikoksi mutta jonnekin menen. Palaan tähän siis myöhemmin blogissa.
“Okei Tiia mutta mistä rahat?”
Noniin. Hommahan menee siis niin, että tuo pet – / house sitting keikka on ilmainen. Maksan vain lennot mutta majoituksesta minun ei tarvitse maksaa mitään. Eli se tuo ison helpotuksen tähän vuoteen, kun saan olla reilun 2 viikkoa käytännössä ilmaiseksi ulkomailla. Tokihan ruokaan ja matkustamiseen menee rahaa mutta se, miten tämän kaiken rahoitan, siihen päästään seuraavaksi.
Jos et tiedä tai tunne minua sen enempää, kerron että reilu 10 vuotta sitten kun aloitin digiyrittäjän uraani, kirjoitin e-kirjan “Sinullakin on oikeus vaurastua“, jonka syntymätarinan voit käydä lukemassa linkin takaa. Tuohon kirjaan kokosin paljon käytännön vinkkejä siitä, miten omaa taloutta saa haltuun.
Yksi kirjan vinkeistä on, että kun tilille tulee ylimääräistä rahaa, siitä siirretään 10 % – 25 % toiselle tilille. Käytännössä tämä “ylimääräinen” raha voi olla palautuksia, veikkausvoittoja (kyllä, ne pienetkin 0,50 € voitot lasketaan), vesilaskun tasauslaskuja, mitä ikinä.
Vein tämän omalla kohdalla jopa niin pitkälle, että jos sain jostain alennusta tai vein pulloja kauppaan, laskin kuinka paljon säästin ja siirsin tuosta säästö summasta 10 % erilliselle tilille.
Viime vuoden syyskuussa otin tämän taas käyttöön mutta sillä erolla että nyt siirrä kaikesta tulosta 10 % matkakassaan. Siis työttömyyspäivärahasta, affiliate-komissioista ja nyt – kyllä, olen aloittanut yrittäjyyden uudelleen – kaikista toiminimen tilille tulevasta rahasta siirrän 10 % ensimmäisenä matkakassaan.
Olen aina sanonut, että pienistä puroista kasvaa suuria virtoja. Tässä on loistava esimerkki siitä. Kolmessa kuukaudessa – toki tässä on isän perinnöstä tullut jo pieni siivu – olen säästänyt 2813,74 euroa. Käytän muuten budjetointiin tätä työkalua (<- ja kyllä, tuo on mainoslinkki)

Noista rahoista on lennot maksettu ja puolet Airbnb:sta. Minulla on hyvin aikaa kasvattaa matkakassaa ennen reissuja ja saada tarvittavat varat reissuihin mukaan.
P.S. Jos sua kiinnostaa lukea mitä muita vinkkejä siellä mun e-kirjassa on, niin täältä pääset lukemaan lisää. Linkki ohjaa mun yrityksen verkkokauppaan ja osto tapahtuu sen kautta, joten kaikki verot menee oikein.
Tämän lisäksi olen aktivoitunut Torissa. Kun vuosi sitten huhtikuussa muutin pienempään asuntoon, laitoin melkein puolet tavaroista pois. Muuton jälkeen huomasin, että kaapeissa oli aika paljon ylimääräistä tavaraa, joita olen nyt vähän kerrassaan sitten myynyt.
Sen verran hyvin kauppa on käynyt, että 1836 € on tullut loppuvuodesta (ja pari myyntiä silloin huhtikuussa). Tästäkin on osa mennyt suoraan matkakassaan.
Miltä vuosi 2026 tuntuu?
Ihan helkkarin jännittävältä! En malta odottaa reissuja, kissanhoitoa ja kuka tietää, ehkä se työpaikkakin sieltä Skotlannista vielä tämän vuoden puolella löytyy.
Mutta kerro sinä! Miten sun uusi vuosi on lähtenyt liikkeelle? Laita vaikka viestiä yhteydenottolomakkeen kautta tai pistä sähköpostia osoitteella tiia(at)tiiakonttinen.fi. Luen kaikki viestit ja vastaan myös niihin. Joskus mun sähköpostit saattaa mennä roskapostikansioon, niin tarkistele sieltä myös!