Tarina siitä, miten konkurssin jälkeen oli pakko tehdä yksi asia: lopettaa epämääräinen rahaelämä

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Jos joku olisi sanonut mulle vuosi sitten, että tammikuussa 2026 minä istun vapaaehtoisesti tuijottamassa taulukkoa ja koen siitä rauhaa… olisin nauranut.

Mutta tässä sitä ollaan.

Tiedätkö sen tunteen, kun elämässä tapahtuu isoja asioita, ja vaikka ulospäin näyttää siltä että “kyllä mä pärjään”, sisällä on sellainen hiljainen paniikki? Sellainen missä et edes pelkää mitään yksittäistä asiaa, vaan kaikkea samaan aikaan:

  • tuleeko laskuja, joita en muista?
  • paljonko mulla oikeasti on rahaa käytettävissä?
  • mitä jos tulee joku yllättävä meno?
  • miksi mä en muka osaa tätä, vaikka osaan ihan kaiken muun?
  • ja mun kohdalla se klassinen: oon ollut pankissa töissä, rakastan numeroita mutta oma talous menee kurapaskalle tasaisen säännöllisesti.

Kukapa meistä rakastaisi numeroita ja taulukoita. Varsinkaan kun kyse on omasta taloudesta. Suurin piirtein tiedetään tulot ja menot mutta jostain syystä sitä rahaa ei vain tahdo aina löytyä ja riittää. Yllättäviä laskuja tulee just silloin, kun on saanut edes vähän säästöön.

Niin.

Konkurssin jälkeen mun oli pakko katsoa todellisuutta silmiin. Ei siksi, että halusin, vaan siksi että en halunnut enää elää sumussa. Ja tässä kohtaa tapahtui yllättävä käänne:
kun mä lopetin arvailemisen ja aloin seuraamisen, mun hermosto rauhoittui.

Ei siksi, että rahaa olisi yhtäkkiä ollut enemmän. Vaan siksi, että mun päässä ei enää pyörinyt “ehkä” ja “varmaan”. Oikeastaan olen huomannut tämän niin monta kertaa myös yritystoiminnassa. Kun myyntiä ei tullut omasta mielestä “tarpeeksi”, en uskaltanut avata laskuja. Pelkäsin, että niitä on aivan liikaa ja rahat loppuu. Ja siitä syntyi paniikki. Tehtiin lanseerauksia ja kampanjoita paniikissa, myyntiä tuli vähän ja sitten se paniikki vaan kasvoi.

Mutta kun sitten otin härkää sarvista ja laitoin laskut verkkopankkiin, huomasin, että eihän niitä nyt niin paljon ollutkaan. Ja hermosto rauhoittui taas hetkeksi. Tätä aaltoliikettä mun hermosto on joutunut kestämään yli 10 vuotta. Mutta nyt, se loppui. Lopullisesti.

Mun uusi sääntö: ei enää epämääräistä rahaa

Ensiksi: Mä en lähtenyt tekemään mitään täydellistä “säästökuuria”. En alkanut elää pelkällä puurolla tai myydä kaikkea omaisuutta (okei… ehkä vähän, mutta se on eri tarina). Ja ehkä mä pari viikkoa söin todella niukasti mutta ihan vain siksi, että jouduin odottamaan päätöstä työttömyyspäivärahasta.

Mä tein yhden päätöksen: Mun rahankäytön pitää olla näkyvää. Koska jos se ei ole näkyvää, se ei ole hallittavaa. Ja jos se ei ole hallittavaa, se muuttuu stressiksi. Ja stressi on kallista. Aina.

Mitä mä aloin seuraamaan (saa käyttää, jos haluat)

Mä teen tätä viikoittain, joka perjantai:

1) Mitä rahaa tuli sisään?

  • tuet, tilisiirrot, palautukset
  • aivan kaikki, vaikka se olisi ollut 5 euroa

2) Mitä rahaa meni ulos?

  • asuminen, ruoka, lainat (ja näitä oli paljon, aivan liikaa omaan talouteen nähden), pakolliset
  • ja myös ne “ihan pienet ostokset”, jotka on aina se ongelma (sokeri, limppari, take away kahvit…)

3) Mikä on oikeasti käytettävissä?

  • eli mitä voi käyttää ilman että tulevaisuuden Tiia alkaa huutaa

4) Mikä on seuraava iso meno?

  • ei siksi että pelkään, vaan siksi että varaudun
  • esim. osalla meistä tammikuu on se kuukausi, kun isot vakuutuslaskut laukeaa
  • tammikuu voi muutenkin olla joulun jälkeen tosi haastava kuukausi vaikka mitään isoa ei olisikaan tulossa
  • mutta joka vuosi ne samat kulut nousee esiin, olipa ne missä kuussa tahansa
  • kun nämä näkee kerralla, niihin on helpompi varautua

Tämä ei ole “taloushallintoa”. Tämä on mielenrauhaa.

Miksi käytän taulukkoa (ja miksi se toimii)

Mä olen kokeillut vaikka mitä sovelluksia, mutta totuus on tämä:

Sovellus toimii niin kauan kun elämä on helppoa. Kun elämä ei ole helppoa, sä tarvitset systeemin, joka on:

  • yksinkertainen
  • muokattava
  • sun näköinen
  • ja joka ei yritä “motivoida” sua jollain turhalla grafiikalla

Taulukko ei syyllistä. Se näyttää. Ja se riittää. Taulukko kertoo sen, millaisia päätöksiä olet tehnyt menneisyydessä. Se on siitä armollinen, että se antaa mahdollisuuden tehdä toisenlaisia päätöksiä nyt ja tulevaisuudessa.

Sanon aina, että oma talous on kuin valtamerilaiva. Se kääntyy kyllä, mutta hitaasti. Se, että sulla on viiden lehden kestotilaus menossa ja päätät lopettaa niistä neljä, ei tuo sulle helpotusta heti. Se tuo sen pitkällä aikajänteellä.

Mitä lukuja mä seuraan mun henkilökohtaisessa taloudessa?

Lainoja. Ja niitä on vielä toistaiseksi paljon. Liian paljon yhdelle ihmiselle. Mutta kyllä nämä täältä poistuvat. Yhtään luottokorttia mulla ei ole eikä tule. Jos jotain haluan ostaa, säästän ja ostan sitten. Kaikki kolme luottokorttia on lopetettu ja maksan niitä kuukausittain siis pois.

DEBT PAYOFF CALCULATOR & TRACKER

Kuukausittaisia menoja ja tuloja. Tässä on viime vuoden tulos tammi-marraskuulta. Toukokuussa ja heinäkuussa sain isoisältä pienen perinnön (koska äidin osuus jakautui mulle ja mun veljelle). Mutta senkin rahan olisi voinut käyttää paremmin. Noh, kuten sanoin, luvut kertovat niistä päätöksistä, joita on tehnyt ja nyt isän osalta on mahdollisuus tehdä parempia päätöksiä.

PERSONAL FINANCE TRACKER

Hyvän päivän kassaa. Monesti sanotaan, että säästetään pahan päivän varalle mutta mä haluan säästää hyvän päivän varalle. Tämä alkoi vasta joulukuussa, kun olin saanut hieman edes taloutta kondikseen. 6 kk puskuri on kova työ mutta sieltä se pikkuhiljaa kasvaa.

EMERGENCY FUND TRACKING & DASHBOARD PROGRESS

Skotlannin muuttokassaa. Toki tiedän jo nyt että tuo 5000 euroa ei aivan riitä siihen mutta jostain se oli lähdettävä. Tässä kuvassa huomaat, että osa “säästöistä” on miinusmerkkisiä. Se tarkoittaa, että olen tältä tililtä maksanut lentoja, airbnb:t sekä uuden puhelimen. Joka tapauksessa tämä kassa kasvaa 10% jokaisesta tulosta jonka saan, joten tiedän että tämä täyttyy hyvissä ajoin ennen muuttoa.

52-WEEKS SAVINGS Challenge

Matkojen kuluja. Mulla on jo kahden matkan kulut dokumentoitu, joten se antaa hyvän käsityksen siitä, mihin rahaa menee ja missä voi säästää. Huhtikuun eka reissu on sellainen, että pyrin välttämään ulkona ja kahviloissa syömistä ja teen ruokaa Airbnb:ssä. Vaikka olen tavallaan lomalla, lähtökohta on “elää” kuin paikallinen ja fiilistellä, miltä tuntuu asua ja elää ulkomailla.

TRAVEL BUDGET TRACKER & PLANNER ✈️

Haluatko nää plannerit itsellesi? Klikkaa tästä <– ja kyllä, tämä on mainoslinkki, eli saan pienen komission, jos ostat yhden tai useamman plannerin tuon linkin kautta. Mutta kuten yllä näit, käytän näitä itse ja siksi uskallan myös suositella näitä sulle.

P.S. (Tämä ei ole “tee budjetti ja rikastu” -juttu. Tämä on “lopeta sumussa eläminen” -juttu.)

Jos tuntuu, ettet halua investoida vielä näihin plannereihin, mulla olis sulle ilmaisena vaihtoehtona tää:

Tein sulle yksinkertaisen “Your First 1K – Income Tracker & Planner” plannerin, jonka avulla voit seurata, kuinka säästät tai tienaat ensimmäisen 1000 euroa. Taulukossa on viisi välilehteä:

  1. 📊 1. Monthly Overview = Kuukausiyhteenveto
  2. 💸 2. Income Breakdown = Paljonko tuloja tulee
  3. 🧠 3. Income Stream Planning = Mistä tuloja voi saada
  4. ⏰ 4. Weekly Action Plan = Viikkotehtävät
  5. 💥 5. Reflection & Wins = Mitä opin, mitä muutan

Nimestään huolimatta taulukko ja ohjeet on ihan suomeksi. Saat taulukon itsellesi näin:

  • Klikkaa tästä ja kirjoita sivulla olevaan lomakkeeseen aktiivisesti käyttämäsi sähköpostiosoite ja paina “Lataa” painiketta
  • Saat noin 5 min kuluttua sähköpostiivisi viestin sekä suomenkieliset ohjeet, miten saat taulukon itsellesi
  • Noudata ohjeita tarkasti
  • Varmista, ettei sähköposti mene roskapostikansioon tai jos käytät Gmail-osoitetta, viesti voi mennä myös “Ilmoitukset-, Sosiaaliset- tai Tarjoukset-välilehdille”
  • Lataamalla taulukon, liityt samalla Delulu-kirjeen tilaajaksi. Lähetän 1 – 4 kirjettä per kuukausi eli en spämmää enkä tuki sähköpostiasi.
  • Voit lopettaa Delulu-kirjeiden tilaamisen milloin tahansa klikkaamalla viestin lopussa olevaa “Poistu listalta” tai “Unsubscribe” linkkiä.
  • Liittymällä Delulu-kirjeiden tilaajaksi, annat minulle luvan lähettää sinulle myös markkinointipostia.

Loppujen lopuksi tässä ei ole kyse “budjetoinnista” tai siitä, että pitäisi alkaa yhtäkkiä superkurinalaiseksi ihmiseksi. Kyse on siitä, että lopettaa arvailemisen ja tekee rahasta näkyvää, edes sen verran, että oma pää ja hermosto saa rauhan. Jos sun talous on ollut viime aikoina vähän sumussa (tai ihan rehellisesti: täysin mysteeri), aloita yhdestä pienestä liikkeestä: kirjaa yksi luku ylös ja katso mitä tapahtuu. Usein se ensimmäinen “aha” on jo se hetki, kun epämääräinen rahaelämä alkaa muuttua joksikin, mikä on sun hallussa – ja se on yllättävän hyvä tunne. 💛

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Posted in

Millaisia ajatuksia tämä teksti sinussa herätti?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Next departure:

Päivä
Tunti
Minuutti
Sekunti