Kuinka paljon Skotlannin matka maksoi?

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Kun lähdin suunnittelemaan reissua Skotlantiin, yksi asia oli varmaa. En hirveämmin halunnut miettiä kustannuksia.

Tai noh, tokihan mietin niitä siitä näkökulmasta, että en aikonut yöpyä Edinburghissa enkä hotellissa vaan vähän Edinburghin ulkopuolella Airbnb:ssa.

Varsinaiselle matkakohteelle oli kaksi vaatimusta:

  1. lähellä Edinburghia, jotta voin tehdä päiväretkiä sinne
  2. meren äärellä

Siinä sitten karttaa katsoessa bongasin North Berwickin, joka sijaitsi noin 30 mailia Edinburghista kaakkoon. Junalla matkaan meni noin puolisen tuntia.

Mutta lähdetään liikkeelle siitä, miten pääsin lentokentältä Edinburghin keskustaan.

  • Latasin Bus & Tram sovelluksen ja loin itselleni tilin
  • Ratikkamatka lentokentältä keskustaan maksoi apin kautta £2,20 kun heidän nettisivujen kautta hinta oli muistaakseni £7,60.
  • On hyvä muistaa, että lippu on validi vain 30 minuuttia eli se kannattaa aktivoida just ennen kuin nouset ratikkaan.
  • Itse jäin pois St. Andrewn pysäkillä, josta oli lyhyt kävelymatka Waverlyn asemalle.
  • Junamatkoja varten latasin ensin Omnia sovelluksen ja ostin ekat junaliput sen kautta. Ongelma oli kuitenkin se, että liput piti erikseen vielä lunastaa lippuautomaatista.
  • Seuraavaksi latasin ScotRail sovelluksen, jolla lippujen osto onnistui vaivattomasti ja liput jäi suoraan sovellukseen.
  • Edestakainen matka Edinburghista North Berwickiin maksoi £9,10.

Koko reissun budjetti ja kustannukset:

  • Lennot HeL-EDI-HEL: 346,58 €
  • Yöpyminen Hilton Airport mennen tullen yht. 283,05 €
  • Airbnb: 499,43 € (6 yötä)
  • Ruoka ravintolassa (ml. synttäri-illallinen ja mocktailit): 180,50 €
  • Tuliaiset: 100,83 € (lapset antoi listan mitä pitää tuoda)
  • Taksi: 2,83 € (kämpältä hotellille synttäri-illalliselle)
  • Juna: 161,12 € (ml. KUO-HEL-KUO meno-paluu extra-luokassa)
  • Nähtävyydet: 53,58 €
  • Käteinen + sekalaisia ostoja, lahjoituksia esim. museolle: 88,34 €
  • Ruokakaupat: 143,90 €
  • Kahvilat (kävin joka aamu kahvilassa aamupalalla): 105,47 €
  • Kissanhoito: 216 €

Yhteensä siis 2181,62 €

Halusin hemmotella itseäni

Tää ei ollut mikään reppureissu. Lähdin sinne viettämään synttäreitä, joten en pahemmin halunnut pihistellä mistään. Toki joka päivä en käynyt syömässä ravintolassa vaan ostin salaatin kaupasta tai take away pitsan pitseriasta ja mutustelin niitä.

Lentokenttähotelliksi olisin voinut toki valita jonkun edullisemmankin mutta, noh… koska synttärit niin annetaan mennä.

Yksi isoimmista hämmennyksistä tällä reissulla oli se, että ilmeisesti Finnair lentää vain yhden kerran suoraan Edinburghiin. Lento lähti aamulla klo 7:10, jolloin mulla olis ollu hyvin vähän aikaa vaihtaa konetta Helsinki-Vantaalla, jos olisin lentänyt Kuopiosta. Pahimmillaan olisin jäänyt koneesta kokonaan pois, koska kentällä oli vielä passintarkastus + kävelyä kentän toiseen päähän.

Sama juttu kotiinpaluussa, lento lähti 18:00 maissa Edinburgista ja olin Helsinki-Vantaalla vasta 22:40. Eikä siihen aikaan mene junia tai lentoja enää Kuopioon. Jos olisin vaihtanut konetta matkan varrella, lentoja olisi ollut joustavamminkin mutta itse ainakin suosin suoria lentoja (paitsi vaihto Helsinki-Vantaalla on ok).

Muita vinkkejä Edinburghiin

  • Hyvät kengät on ihan must. Paikalliset toki kävelee korkkareissa mutta itse halusin säätää jalkoja mahdollisimman paljon.
  • Korkeuserot on the juttu. Ylämäkiä ja portaita riittää.
  • Tutustu vanhaan kaupunkiin esimerkiksi Walkative-kävelykierroksen kautta. Oppaat on hauskoja, kuulet samalla historiaa ja tutustut upeisiin rakennuksiin.
  • Osta liput Edinburghin linnaan etukäteen ja ole oikeana aikana paikalla. Itsellä sisäänmeno oli 11:30 – 12:00 mikä oli ehkä pahin mahdollinen aika. Linna oli täynnä ihmisiä.
  • Varaa aikaa linnan kiertämiseen reilusti. Itse ehdin kiertää 1,5 tunnissa alle puolet. Kuvittelin varanneeni riittävästi aikaa mutta niin se aika vain hurahti. Olin menossa klo 15 Walkative-kierrokselle, joten lähdin linnasta jo ennen klo 14 pois etsimään lounaspaikkaa.
  • Edinburghin linnaan on saatavilla audio-sovellus, joten ota omat kuulokkeet mukaan. MUTTA lataa sovellus kuitista jo Suomessa, koska linnassa ei ole wifiä ja lataaminen kuluttaa mobiilidataa aika tehokkaasti (liiankin tehokkaasti). Hanki myös linnan kartta, itse en sitä tehnyt, joten menin nopeasti sekaisin mihin piti mennä ja siksikin yli puolet jäi linnasta kiertämättä. aikakin loppui kesken. 3-5 tuntia on hyvä varata aikaa niin ei tule kiire.
  • Koska Iso-Britannia ei kuulu EU:hen enää, mobiilidatan käyttö on kallista. Hyödynnä siis kahviloiden ja hotellien wifiä. Osassa kaupoista voi myös olla wifi. Junassakin wifi on mutta se ei aina toimi.
  • Waverlyn asemalle saa matkalaukun säilytykseen mutta on suht arvokas £10. Kuitenkin, olin Edinburghissa jo klo 10 maissa ja Airbnb:hen pääsin vasta klo 15 jälkeen, joten en viitsinyt raahata isoa matkalaukkua koko ajan perässä. Laukun jättö säilytykseen vapautti kädet ja antoi mahdollisuuden käydä katsomassa jo nähtävyyksiä ja syödä.
  • Costan ja Greggs’n sovellukset kannattaa ladata ja hyödyntää tarjoukset. Muutenkin Greggs’sta saa ihan mielettömän ihania aamiaissämpyröitä (otin ne munakkaalla) ja iso latte kauramaidolla maksoi £1,35.

Vinkkejä North Berwickiin

  • Varakkaampaa porukkaa, kalliita autoja ja joka toisella on koira matkassa
  • Yksi keskuskatu, jonka varrella lähes kaikki on
  • The Law on “vuori”, joka on suosittu lenkkeilykohde. Suosittelen mutta huomioi, ettei se todellakaan sovellu huonojalkaisille. Mäkeä ylös ei ole varsinaista reittiä vaan polkuja, joista osa on kivikkoista. Ja sitten se, että huipulla todellakin tuulee.
  • Steampunk kahvila on ehdoton must-kokemus. Löysin kahvilan sattumalta ja kävin siellä kaikkiaan kolme kertaa. Kahvilasta ei saa mitään suolaista, vain makeaa mutta ah, niin herkullisia. Ja gluteenitonkin vaihtoehto löytyi. Kahvila oli päivällä super-suosittu, parhaimmillaan ulkona olevat parisenkymmentä pöytää olivat varattuja ja sisällä oli kymmenen ihmisen jono. Kahvilassa toimi wifi hyvin, joten kirjoittelin iPadilla muutamia blogitekstejä.
  • Korkeuserot on todellinen juttu tässä kaupungissa. Jo pelkästään juna-asemalta kämpälle kävely oli puhdasta ylämäkeä.
  • Jos tarvitset taksia, se kannattaa tilata etukäteen. Varsinkin viikonloppuna suurin ruuhka-aika on 18 – 19 välillä ja sitten 21-22 välillä kun kaikki lähtee Edinburghiin.
  • Ja jos haluat hemmotella, annan lämpimän suosituksen Marine hotellille ja hotellin ravintolalle. Täällä nautin synttäri-illallisen pitkän kaavan mukaan, muutaman mocktailin ja muistipa keittiö minua pienellä jälkkäriyllätykselläkin.

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Millaisia ajatuksia tämä teksti sinussa herätti?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Next departure:

Päivä
Tunti
Minuutti
Sekunti