Okei, maaliskuu on puolessa välissä ja on varmasti aika alkaa miettimään loppuvuodelle ihan kunnollista suunnitelmaa muuton suhteen. Tässä tekstissä käyn läpi raakaversion suunnitelmasta (tarkentuu varmasti huhtikuun reissun jälkeen hyvinkin paljon), millaisella budjetilla olen liikkeellä, mihin olen muuttamassa, miten matkustan, miten hoidan asumisjärjestelyt sekä miten viisumiasiat hoidetaan. Sivuan todennäköisesti myös työpaikkoja ja työtehtäviä. Lopussa on myös kaksi varasuunnitelmaa, jos alkuperäinen suunnitelma ei onnistu.
Sisällysluettelo
Raakaversio suunnitelmasta
Mun huhtikuun reissun alkuperäinen tavoite oli vain matkustaa Skotlantiin, ottaa läppäri mukaan ja tehdä kahviloissa töitä nykyisten asiakkaiden kanssa. Tavallaan tämä on edelleen suunnitelma mutta siihen rinnalle päätin ottaa jo työnhakua.
Aion etsiä Dundeen kaupungista pienehköjä, 10 – 30 henkeä työllistäviä perheyrityksiä, jotka toimivat aloilla, joissa markkinointi ei ole kovinkaan aktiivista. Näissä yrityksissä asiakkaat tulevat pääosin suositusten kautta, mikä varmasti toimiikin.
UK:ssa on olemassa virallinen yritysrekisteri, josta voin valkata kaupunkien ja alojen mukaan sopivia yrityksiä. Tällä hetkellä mulla on 42 yritystä listalla. Näitä en ole vielä tutkinut tarkemmin, esim. liikevaihdon ja työntekijämäärän mukaan eli taustatyötä on vielä tehtävä.
Kun menen paikanpäälle, ajattelin että käyn 1 – 2 firmassa ihan vain aloittamassa keskusteluja. En oleta että kukaan palkkaa mua siltä istumalta ja aina on helpompaa palkata joku paikallinen kuin ulkomailta tuleva. Mutta juuri siksi haluan mennä ihan livenä sinne firmaan ja vain keskustelemaan tarpeesta ja ideasta palkata minut.
Tältä toivon myös sitä, että kun nämä ihmiset näkee miten hyvä tyyppi mä olen (ehhehehe) niin he alkaa puhumaan musta ja mun käynnistä kavereilleen ja ehkä sieltä joku kiinnostuu ja ottaa itse sitten yhteyttä.
Budjetti
Huhtikuun reissu menee varmasti samoihin lukuihin kuin viime vuoden syyskuu. Toki nyt tavoitteena on tehdä pääosin ruuat itse eli se pienentää budjettia kivasti. Syyskuun budjetista voit lukea lisää täältä. Mutta toki muuttaminen tuo mukanaan muita kustannuksia.
Ensinnäkin jo ennen viisumihakemusta mulla täytyy olla tilillä vähintään £1270 jotta pystyn osoittamaan, että minulla on tarvittavat varat elättää itseäni ennen ensimmäistä palkkaa.
Toisekseen viisumihakemus maksaa. Koska muutan UK:n ulkopuolelta, viisumin hinta on £769 jos sen pituus on alle 3 vuotta (tähän tähdätään). Viisumin rinnalla maksan Immigration Health Surcharge (IHS) maksun, joka oikeuttaa NHS-terveydenhuollon käyttämiseen UK:ssa. Tämän hinta on £1,035 per vuosi per henkilö eli tästä kustannus on yhteensä £3,105. Kaikkiaan pelkästään näihin menee £3874 eli noin 4471,84 euroa karkeasti.
Myös työnantajalle aiheutuu minusta kustannuksia:
- Sponsor License: £574
- Certificate of Sponsorship: £525
- Immigration Skills Charge: £480 per vuosi yritykselle
Tässä on yksi syy miksi pienehköt yritykset ei välttämättä ole valmiita sponsoroimaan ulkomaalaista työntekijää. Ja siksi olen menossa paikan päälle keskustelemaan asiasta.
Minulle viisumin hakeminen ja sen käsittely vie noin 3 viikkoa, kun haen UK:n ulkopuolelta ja 8 viikkoa, jos kun haen sille jatkoa.
Kaupunki
Okei, olen käynyt North Berwickissa ja Edinburghissa. Molemmat ihania paikkoja mutta ensimmäinen on hieman liian pieni paikkakunta asua, elää ja työskennellä ja jälkimmäinen taas on liian iso ja liian turismimainen. Koska asun Kuopiossa, jossa asukkaita on noin 121 000, haluan muuttaa johonkin samankokoiseen kaupunkiin.
Jo viime vuoden marraskuussa kun aloin miettimään tätä muutoasiaa, törmäsin ensin St. Andrewsin kaupunkiin (liian pieni) mutta siitä vähän matkan päässä on Dundeen kaupunki noin 150 000 asukkaallaan. Ja jotenkin tuo alkoi resonoimaan. Ei ihan tyypillinen turistikaupunki, sopivan iso ja työmahdollisuudet on huomattavasti paremmat kuin St. Andrewsissa.
Ja sinne olen siis menossa nyt huhtikuussa ja vielä syyskuussa, ellen siihen mennessä ole löytänyt työpaikkaa ja saanut viisumia.
Matkustus
Noh, matkustuksesta ei nyt ole kovin paljon sanottavaa. Dundeehen pääsee kaikista helpoiten, kun lentää Helsingistä Edinburghiin mutta koska meikä mandoliini ei tee asioita (aina) helposti, mähän siis kierrän nyt huhtikuussa Glasgown kautta. Koska mun alkuperäinen suunnitelma oli matkustaa länsirannikolle niin Glasgow oli lähempänä.
Mutta, koska sitten päätin vaihtaa matkakohdetta ja mennä Greenockin sijasta Dundeehen, enkä pysty muokkaamaan lentoja muuten kuin matkustuspäivämäärien suhteen, niin tehdään tästä nyt oikein kunnollinen seikkailu koko rahan edestä ja lennetään Kuopista Helsinkiin, sieltä Lontoon Heathrowlle ja sieltä Glasgowhon. Sieltä sitten junalla Dundeehen, joka on muuten vain 20 min pidempi kuin jos olisin mennyt Edinburghista Dundeehen.
Onneksi ScotsRail appi on tuttu ja reissaaminen junalla ja ratikalla on vielä tuoreessa muistissa syyskuulta. Mutta jatkoa ajatellen aion aina lentää suoraan Edinburghiin, koska siitä ratikka keskustaan maksaa vain £2,50 ja pääsee lähes suoraan Waverlyn asemalle.
Asuminen
Asumisen suhteen en ole vielä tehnyt kovinkaan paljon taustatyötä. Olen kuitenkin päättänyt sen, että kun viisumihakemus on hyväksytty ja muutto on ajankohtainen, varaan AirBnB:n ensimmäiseksi kuukaudeksi ja sen aikana etsin sopivia asuntoja.
On hyvin yleisesti tiedossa, että UK:ssa on laaja homeongelma asunnoissa, eikä vuokranantajat tahdo niitä tiedostaa, saati korjata. Joten en missään nimessä suostu vuokraamaan asuntoa näkemättä sitä ensin.
Täytyy myös selvittää millä alueella on suht edullisia asuntoja ja mitä alueita kannattaa välttää. Ihan samalla tavalla kuin Suomessakin, joka kaupungissa on alueita, joissa rikollisuutta on enemmän kuin toisaalla.
Asuinalueen selvittämisessä saan toivon mukaan apua myös parilta paikalliselta suomalaiselta, joihin olen jo ennättänyt tutustua. Alustavasti ollaankin sovittu että nähdään ja jutellaan ja voin sitten kysellä tarkemmin miltä alueilta kannattaa asuntoa etsiä.
Yksi iso muutos on tullut asuntojen vuokraamiseen nyt tässä lähiaikoina. Aikaisemmin vuokranantajat saattoivat pyytää jopa 6 kk takuuvuokran ulkomaalaiselta mutta nykyään puhutaan 1 – 2 kuukaudesta. Jos vuokran suuruus olisi £800 niin se olisi lisännyt ylimääräiset £4800 budjettiin. Mahdollista kyllä mutta ei toivottavaa.
Viisumi
Okei, viisumista jo hieman puhui mutta tarkennan sen verran, että se viisumi, jota lähden tavoittelemaan, on Skilled Worker Visa. Tässä kyseisen viisumin myöntämiskriteerit:
- Työtarjous hyväksytyltä sponsorilta
- Certificate of Sponsorship (CoS) digitaalinen asiakirja
- Työn täytyy olla hyväksytyllä ammattialalla (virallinen “eligible occupations” -lista, jossa jokaisella ammatilla on SOC-koodi.)
- Työn taitotaso (skill level), vähintään RQF level 6 (suunnilleen kandidaatin tutkintotaso)
- Palkkavaatimus (minimi £41,700 / vuodessa)
- Englannin kielen taito (kielitasotesti on mulla työlistalla)
- Taloudellinen omavaraisuus (maintenance), vähintään £1270 tilillä
Onhan tuossa. Mutta oikeastaan kaikki muut mulla täyttyy paitsi kaksi ensimmäistä kohtaa. Ja niitä siis tavoittelen alustavasti nyt huhtikuussa.
Varasuunnitelma 1.
Okei, mitä sitten teen, JOS en löydä työpaikkaa? Noh, ensinnäkin, mulla ei ole kiire tämän asian kanssa. Oma tavoite on, että vuoden loppuun mennessä asun, elän ja työskentelen Skotlannissa, joten mulla on tässä rapiat 9 kuukautta aikaa.
Mutta jos näyttää siltä, että suunnitelmat ei vaan onnistu, ensimmäinen varasuunnitelma on matkustaa Skotlantiin ETA-ilmoituksella ja oleskella siellä 3 kk putkeen ja tehdä sieltä käsin töitä Suomeen. Paikallisia asiakkaita en saa ottaa (koska ei ole viisumia) mutta kotimaisia asiakkaita saan palvella. Ja koska mun koko työ on verkossa niin…
Varasuunnitelma 2.
ETA-ilmoituksella saan siis olla UK:ssa enintään 3 kk kerrallaan. Jos tuntuu siltä, että oma työ alkaa puuduttaa, voin ottaa siihen rinnalle palkattomia töitä, kuten hyväntekeväisyyttä tai house-sitting tai pet-sitting töitä. Paikalliset mielellään ottavat sitteriksi henkilön, joka on jo maassa. Itse olen rekisteröitynyt MindMyHouse-sivustolle. Toinen sivusto on Nomador mutta en ole vielä rekisteröitynyt sinne vaan haluan ensin katsoa tämän viisumi-kortin.
Nämä työt ovat aina palkattomia ja vastineeksi saan siis asua isäntäperheen kotona ilmaiseksi. Hoidan kotia, lemmikkiä ja elän ja teen omia töitä Suomeen. Tällainen työ mulla on jo varattu nyt elo-syyskuulle, tosin se on Englannin puolella mutta aion jatkaa oleskelua Skotlannissa tämän jälkeen. Ainakin viikon.
Varasuunnitelma 3.
Ja enhän mä olisi minä, jos ei varasuunnitelman varasuunnitelmalla olisi vielä yhtä varasuunnitelmaa. Nimittäin jos se kaipuu nyt käy ihan ylitsepääsemättömäksi eikä töitä löydy ja 3 kk tuntuu liian lyhyeltä ajalta, niin sitten haen Standard Visitor viisumia, jolla voin olla 6 kk putkeen Skotlannissa. Mutta tämä on jo sitten ihan eri tarina.
Lähteet:
- https://www.jobbatical.com/blog/uk-skilled-worker-vs-ict-visa
- https://www.immtell.com/resources-pages/how-much-does-a-uk-visa-cost-in-2025
- https://www.gov.uk/healthcare-immigration-application/how-much-pay
- https://www.nhsemployers.org/news/increases-visa-fees-announced
- https://www.jobbatical.com/blog/uk-skilled-worker-visa-points-system
- https://www.gov.uk/skilled-worker-visa/your-job
- https://www.gov.uk/government/publications/skilled-worker-visa-eligible-occupations/skilled-worker-visa-eligible-occupations-and-codes