Skotlantilaiset aamiaissämpylät – resepti rohkeille

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Satuin sattumalta maistamaan eräänä aamuna kahvilassa skotlantilaisia aamiaissämpylöitä. Ja ihastuin niihin iäksi. Kun palasin kotiin, bongasin sattumalta samaisten sämpylöiden reseptin Instagramista, joten pakkohan niitä oli kokeilla.

Sanottakaan, että viimeksi olen leiponut yhtään mitään, noin 15 vuotta sitten. Sämpylöitä olen ehkä tehnyt joskus 17 vuotta sitten.

Anyway…

Eihän nyt sämpylöiden tekeminen niin vaikeaa ole…

Otin reseptistä kuvakaappaukset, annoin ne tekoälylle ja pyysin sitä suomentamaan ja muuntamaan mitat kupeista desilitroiksi. Sen enempää ajattelematta suuntasin aineslistan kanssa kauppaan ja ostoskassin kanssa palasin tyytyväisenä kotiin varttia myöhemmin. Ja eikun tuumasta toimeen.

Voin sanoa, että olin urhea ensimmäisen satsin kanssa. Kahdestasta sämpylästä söin neljä, loput heitin biojätteeseen.

Note to self: älä tee skotlantilaisia aamiaissämpylöitä gluteenittomasta sämpyläjauhoseoksesta.

Toinen yritys

Seuraavalla kerralla vaihdoin gluteenittomat jauhot erikoisvehnäjauhoihin ja kas kas, sämpylät jopa kohosivat! Ne oli helppo tehdä ja paistaa ja maistuivat…. noh, ihan ok:lta mutta ei läheskään siltä miltä Skotlannissa. Parannusta gluteenittomiin versioihin oli noin 100 %. Kaikki kahdeksan sämpylää katosi kivasti suuhun mutta jotain se resepti jäi vielä kaipaamaan.

Niinpä palasin jälleen tekoälyn juttusille ja kerroin, että sämpylät olivat kuohkeita mutta vähän mauttomia. Sen ehdotus oli, että veden sijasta tekisin sämpylät täysmaitoon. Tai ainakin korvaisin osan vedestä sillä. Ei kun tuumasta toimeen!

Kolmas yritys

Kolmannella kerralla mentiin jo näppituntumalla. Muistin ulkoa jauhojen määrän, maidon, veden, hiivan ja voin. Taikina kohosi, tuoksu hurmasi ja sämpylät maistuivat jälleen kerran paremmalta kuin edellisellä kerralla.

Mutta miten pienen eron se hiivatun suolan unohtuminen voikaan sämpylöihin tehdä. Hitto! Kun haukkasin ensimmäistä sämpylää, tajusin heti, että se pirun suola unohtui. Mutta sämpylät maistuivat ja katosivat ääntä kohti parissa päivässä.

Neljäs yritys

Noniin! Tässä sitä nyt oltiin. Neljäs kerta toden sanoo ja tällä kertaa en todellakaan aikonut unohtaa sitä suolaa. Enkä unohtanut. Sämpylät olivat taivaallisia ja lähes samanlaisia kuin Skotlannissa. En tietenkään pääse samalle tasolle sen kahvilan kanssa, koska heidän sämpylät tehdään tehtaassa mutta tämän lähemmäs Skotlantia en kotona voinut enää päästä.

Joten tällä reseptillä mentiin ja mennään jatkossakin:

  • 325 g erikoisvehnäjauhoja
  • 1,5 dl täysmaitoa
  • 0,6 dl vettä
  • 1 tl hunajaa
  • 20 g sulatettua voita
  • 1 tl kuivahiivaa
  • 1/3 tl suolaa

Lämmitä maito ja vesi kädenlämpöiseksi ja lisää kuppiin / astiaan. Lisää hiiva ja hunaja ja sekoita. Anna hiivan turvota 10 minuuttia.

Sillä välin sulata voi ja mittaa jauhot (JA SE SUOLA) astiaan.

Sulata voi.

Kun hiiva on alkanut käymään (pinnalle muodostuu sellainen vaahto tai vähintään kuplia), kaada se astiaan, jossa teet taikinan tai jos se on jo sellaisessa astiassa, kaada sulatettu voi ja jauhoja vähän kerrassaan lusikalla sekoittaen. Kun taikina alkaa käydä sitkeäksi, vaivaa taikinaa käsin ja kaada loput jauhot taikinan joukkoon.

Tekoäly sanoi, että taikinaa pitäisi vaivata noin 8 minuuttia mutta minä vaivaan sitä vain sen verran että taikina alkaa selkeästi irrota astian reunoista. Vähän se sinne pohjalle jää mutta ei paljon. Sormiin sitä ei jää ollenkaan kiinni.

Sen jälkeen peitä astia liinalla ja anna kohota 1,5 tuntia lämpöisessä paikassa.

Kohotuksen jälkeen kaada taikina pöydälle ja tee siitä palleroita. Tästä määrästä saan itse 8 sämpyläpalleroa tehtyä pellille ja sijoitan ne suht lähelle toisiaan. Pointtina on, että kun ne vielä pellillä kohoavat ja lopulta uunissa paistuvat, ne tarttuvat toisiinsa kiinni.

Oikeaoppisesti sämpylät laitettaisiin paistoastiaan tai vuokaan, jotta niistä tulisi ns. neliskanttisia mutta koska paistoastiaa ei itselläni ole, paistan ne pellillä.

Kohota sämpylöitä pellillä pyyhkeen alla vielä yksi tunti. Sen jälkeen ne paistetaan.

Lämmitä uuni kiertoilmalla 190 asteeseen ja paista sämpylöitä 13 – 15 minuuttia, kunnes niiden pinta on kauniin ruskea. Kun kopautat sämpylän pohjaa, sen pitäisi kuulostaa ontolta, silloin tiedät että sämpylät ovat kypsiä.

Ota sämpylät uunista pois, revi ne irti toisistaan ja revi pari sämpylää auki, jotta ne jäähtyvät nopeasti. Lisää voita, oivariinia tai munavoita lämpimän sämpylän päälle ja nauti.

Parasta on, jos on jo ilta, pimeää, vettä sataa ja tuulee ja keität sämpylän kaveriksi kupillisen vaniljateetä. Ah, chef’s kiss!

Viides yritys

Noniin! Rohkea rokan syö, joten ajattelin viidennellä kerralla tehdä tuplasatsin. Mittasin ainekset, sekoitin taikinan ja ihmettelin, kun se on paljon jämäkämpää kuin edelliset versiot. Ajattelin, että tuliko jauhoja sittenkin liikaa mutta annoin sen olla ja päätin, että nyt mennään eikä meinata!

Taikina kohosi, pyörittelin pallerot ja laitoin ne liinan alle vielä tunniksi kohoamaan. Satuin siinä sitten katsomaan jauhopussia, jonka olin edellisenä päivänä ostanut, kun edellinen pussi oli jo lopuillaan.

Ja olin sitten ajatuksissani ostanut puolikarkeita venhäjauhoja erikoisvehnäjauhojen sijaan.

Note to self: Älä ikinä mene kauppaan ilman ostoslistaa ja tarkista se lista viisi kertaa ennen kuin lähdet.

Noh, sämpylät lähtee tunnin kuluttua uuniin, pidä mulle peukkuja!

Jaa delulu-tarinat kavereillekin

Posted in

Millaisia ajatuksia tämä teksti sinussa herätti?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Next departure:

Päivä
Tunti
Minuutti
Sekunti